Analiza luki strategicznej jest to metoda bezscenariuszowa, której celem jest określenie różnicy (luki) występującej między zmianami w otoczeniu a istniejącą strategią firmy. Po analizie sytuacji przedsiębiorstwa powinno się opracować prognozę rozwoju firmy, utrzymując przy tym dotychczasowy kierunek i skalę działania. Strategia przedsiębiorstwa nie wymaga korekty jeśli trend rozwojowy jest zgodny z celami rozwoju firmy, natomiast jeśli trend nie jest taki, jaki był zamierzony to występuje luka.
Pytania:
- Jakie zmiany w otoczeniu są potrzebne do zlikwidowania luki strategicznej?
- Czy możliwe jest osiągnięcie celów bez istotnych zmian w strukturze przedsiębiorstwa?
- Dlaczego osiągnięcie zmian mogłoby być niemożliwe?
- Kiedy będzie możliwe osiągnięcie zamierzonych celów strategicznych?
Z analizy luki strategicznej wynika, że między otoczeniem przedsiębiorstwa a samym przedsiębiorstwem istnieje wielostronny i zmienny proces wzajemnego wpływu. Ponadto organizacja poza wykorzystywaniem swojego potencjału i aktywności do zaspokajania potrzeb otoczenia, powinna również za ich pomocą te potrzeby tworzyć.
Jak stosować
- Do wykrywania pustych nisz,
- Wykrywanie luk w asortymencie nie, którym nie odpowiadają konkurencyjne produkty,
- Ustalanie, dlaczego budżety nie zostały zrealizowane.
0 komentarzy:
Prześlij komentarz