ZOSTAŃ PRZEDSIĘBIORCĄ, COKOLWIEK TO ZNACZY

poniedziałek, 14 czerwca 2010

Metoda zysku docelowego

1. Problem
Metoda pozwala ustalić docelową stopę z zainwestowanego kapitału (ROI).
2. Przykład
Załóżmy, że producent sera zainwestował w biznes 1 000 000 zł i zamierza ustalić cenę tak, by dała mu 20% ROI, czyli 200 000 zł. Cenę pozwalającą uzyskać zysk docelowy oblicza się następująco:
Cena = 16 zł + (0,2*1000000/ 50 000) = 20 zł
A co się stanie jak produkcja nie osiągnie 50 000 szt.? Producent musi przygotować wykres progu rentowności ze wzoru:
3. Wady metody
Producent liczy, że rynek kupi 50 tyś sztuk po 20 zł, dzięki czemu na inwestycji w wys. 1000 000 zł zarobi 200 000 zł, wiele jednak zależy od elastyczności cenowej i cen konkurencji. Niestety metoda ta pomija te czynniki. Producent powinien rozważyć różne ceny, oszacować prawdopodobieństwo wpływu wielkości sprzedaży i zysku. Będzie się starał sie obniżyć koszty stałe i zmienne, aby spadła wielkość sprzedaży pozwalająca uzyskać próg rentowności.
4. Zalety metody
Metoda pozwala ocenić próg rentowności. Przykład wykresu: link- slajd 21

0 komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję, że czytasz moje wpisy do końca. Zapisz się do newslettera, abyśmy byli na bieżąco.