VRIO (o skrót od Value - Rarity - Imitability - Organization) analizuje zasoby i możliwości organizacji. Oto kilka punktów wyjścia do zdefiniowania kandydatów do analizy:
- Zasoby finansowe (środki własne, dostęp do finansowania)
- Zasoby ludzkie (umiejętności, wiedza, sieć kontaktów)
- Zasoby materialne (narzędzia, materiały, wyposażenie)
- Zasoby niematerialne (marki, własność intelektualna)
- Czy to jest cenne? Tak! Wiemy o tym na podstawie opinii naszych użytkowników.
- Czy to rzadkie? W naszym przypadku mówimy o szybkich odpowiedziach i samouczkach wideo dla wszystkich funkcji BSC Designer. Na tym poziomie jakości jest to rzadkie.
- Czy to jest niepowtarzalne? Nie, przy pewnej cierpliwości i zasobach każda firma programistyczna mogłaby zapewnić swoim klientom coś podobnego.
- Czy to jest zorganizowane? Klienci mają dostęp do obsługi klienta za pośrednictwem naszej strony internetowej oraz aplikacji online.
Klasyczna analiza VRIO ma się zatrzymać, gdy tylko pojawi się pierwsze „Nie”.
Model może pomóc firmie zidentyfikować niewykorzystane przewagi konkurencyjne, które można następnie przekształcić w trwałą przewagę konkurencyjną.
Wady frameworka VRIO obejmują:
Bardzo trudno jest zastosować ją do mniejszych firm i start-upów, ponieważ mogą one nie mieć wystarczających zasobów lub możliwości, aby móc zidentyfikować jakąkolwiek trwałą przewagę konkurencyjną.
0 komentarzy:
Prześlij komentarz