Zostań przedsiębiorcą, cokolwiek to znaczy

wtorek, 26 stycznia 2010

Podstawowe zasady zachowania czyli Netetykieta cześć 1.

Zakładaj dobrą wolę drugiej strony - Ludzie są dobrzy z natury. Osoba, z którą dyskutujesz, z pewnością również działa w dobrej wierze. Dyskusję zaczynaj zawsze od jakiejś pochwały. Gdy tak zrobisz, krytykowana osoba nie odbierze krytyki jako osobistego ataku i będzie bardziej skłonna zareagować pozytywnie na samą krytykę.



Usuwaj starą krytykę - Gdy osoba przez Ciebie krytykowana przyjęła do wiadomości krytykę i pozytywnie na nią zareagowała, usuń z tekstu dyskusji słowa dawnej krytyki lub ewentualnie streść ją do absolutnego minimum. Osoba krytykowana często nie ma śmiałości zrobić tego za Ciebie.



Bądź uczciwy, krytyka to także plusy - Strony dyskusyjne nie służą wyłącznie do sporów. Jeśli uznałeś jakiś artykuł za szczególnie ciekawy, napisz o tym.



Krytykuj za pomocą pytań - Zamiast stwierdzać po prostu, że dana osoba jest w błędzie, można ją spytać, czy jest pewna, że ma rację. Np.: zamiast kategorycznie pisać "Pojęcie E-learning nie jest równoznaczne nauczaniem zdalnym!", można napisać "Pomyśl, E-learning to nauczanie przy pomocy urządzeń elektronicznych. Może masz na myśli D-learning (ang. distance learning)?"



Pisz w pierwszej osobie - Pamiętaj, że krytykując kogoś wyrażasz tylko swoje zdanie. Dlatego lepiej jest krytykować pisząc "Moim zdaniem to nie jest prawda" niż "Wszystkim wiadomo, że to nieprawda".

Zdania w rodzaju "Słuchaj, nie masz racji", są szczególnie przykre, bo są odbierane jako atak osobisty. Ogólnie unikaj atakowania osób. Rozmawiamy o ideach, nie o ludziach. Atakujemy problem, nie człowieka.



Daj do zrozumienia, że dotarły do Ciebie argumenty - Zanim zaczniesz krytykować napisz, że rozumiesz argumenty osoby krytykowanej (nawet jeśli się z nimi nie zgadzasz). Nie pisz "To nieprawda że...", tylko "Rozumiem Twoje argumenty, ale się z nimi nie zgadzam, bo..."



Moderuj zbyt gorące dyskusje - Jeśli widzisz, że dyskusja dwóch osób wkracza w niebezpieczną fazę, włącz się w nią jako bezstronny moderator. Wypunktuj im wyraźnie różnice i podobieństwa ich stanowisk, oraz zaproponuj koniec dyskusji, jeśli ta się kręci w kółko.



Nie angażuj się przesadnie - Nie jesteś fachowcem w każdej sprawie. Nie musisz kończyć każdej dyskusji. Może zbuduj coś sam, zamiast patrzeć innym na ręce.

Źródło: Wikinews na licencji CC-BY 2.5

0 komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję, że czytasz moje wpisy do końca. Zapisz się do newslettera, abyśmy byli na bieżąco.